دوشنبه ۸ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه بورس: بالاخره هفته‌ها بعد از اینکه سهام 3 قلوهای فولادی در چشم برهم زدنی جای خود را در فهرست پرطرفدارهای بورس از دست داد

 و از چشم سهامداران افتادند ظاهرا دست‌اندرکاران دست به کارشده‌اند تا توامان دل طرفین تولید‌کنندگان سنگ آهن و فولاد را به دست بیاورند.

به عبارت دیگر، بناست دلایل عمده بدبینی بازار به سهام فولادی و نگرانی سهامداران از عاقبت تولیدکنندگان سنگ آهن به همین زودی‌ها برطرف شود و به همین علت در اولین قدم واگذاری سهام فولاد مبارکه به ازای بدهی دولت به صادرکنندگان، رسما متوقف شده است.

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران در حالی از توقف مصوبه پرداخت جوایز صادراتی با اختصاص سهام فولاد مبارکه خبر داد که پیش‌تر وزارت بازرگانی تاثیر این طرح در سقوط فولادی‌های بورس را ناچیز توصیف کرده بود.

صالح آبادی در توضیح بیشتر اقدامات صورت گرفته برای نجات صنعت فولاد و البته جلب نظر مساعد تولیدکننده‌های سنگ آهن گفت: واگذاری سهام فولاد مبارکه به مشمولان جوایز صادراتی تا اطلاع ثانوی یعنی تا زمان اصلاح مصوبه دولت متوقف شده است.

به گفته او، در مصوبه قبلی دولت آمده بود که 307 میلیارد تومان از سهام فولاد مبارکه بر مبنای قیمت‌های پایان سال 86 به صادر‌کنندگان تعلق گیرد اما به‌علت بروز مشکلاتی مقرر شده این مصوبه اصلاح و مصوبه جدیدی برای واگذاری 4درصد باقیمانده فولاد مبارکه ابلاغ شود.

مدت اجرا

صالح آبادی ادامه داد: در مدت اجرای این مصوبه از 5درصد سهام قابل واگذاری فولاد مبارکه کمتر از یک‌درصد به دست صادرکنندگان رسیده با این همه به‌دلیل سقوط ارزش فولادی‌ها در بورس مقررشده مصوبه دولت اصلاح و سپس به اجرا درآید.

او در توضیح اصلاحات پیشنهادی تاکید کرد: درصورت اعمال موارد اصلاحی وکالتنامه واگذاری یکجا و 4درصد باقیمانده از سهام فولاد مبارکه به نام سازمان خصوصی صادر خواهد شد تا پس از فروش بلوکی این درصد از سهام، مبلغ حاصل به حساب صادر‌کنندگان واریز شود.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در ادامه از موافقت دولت با اعمال موارد اصلاحی خبر داد و افزود: به جز تامین اجتماعی گروه‌های دیگری هم تمایل خود برای خرید این بلوک 4درصدی را اعلام کرده‌اند.

اجرای قانون مالیات

او در ادامه در خصوص اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در بورس هم گفت: سهامداران در قبال خرید و فروش اوراق بهادار موظف به پرداخت مالیات نیستند اما باید 3درصد کارمزد و هزینه معامله را به‌عنوان مالیات به کارگزاران بپردازند، کارگزاران هم در فواصل زمانی مشخص این رقم را به حساب شهرداری‌ها واریز خواهند کرد.

صالح آبادی رقم مالیات اخذ شده از سهامداران را بسیار ناچیز توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: 4 گروه شامل سازمان و شرکت بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و کارگزاران از محل داد و ستد سهام کارمزد دریافت می‌کنند که باید مالیات بر ارزش افزوده 3درصدی را پرداخت کنند.

او در واکنش به این مطلب که شرکت‌های کارگزاری با شعب متعدد باید در چندین نقطه کشور مالیات به شهرداری‌ها بپردازند، عنوان کرد: برای حل چنین دشواری‌هایی باید راه‌حلی اندیشیده شود ضمن اینکه براساس گزارش تهیه شده از سوی یکی از کارشناسان هزینه دریافت چنین مالیاتی برای دولت به‌مراتب بیشتر از درآمد آن خواهد بود.

به گفته صالح آبادی، سازمان بورس پس از بررسی دقیق این گزارش، نظر خود را در خصوص مالیات بر ارزش افزوده تا پایان هفته به وزیر اقتصاد ارائه خواهد کرد.

عضو شورای بورس در خصوص آخرین وضعیت لایحه مالیاتی یادآور شد: تاکنون 2 ماده از چند ماده این لایحه به تصویب شورا رسیده که بعد از تصویب مفاد این لایحه، به هیات ارائه خواهد شد تا در مجلس به تصویب برسد.

او در خصوص تغییرات احتمالی این حاصل از تصویب این لایحه بر قانون مالیات بر ارزش افزوده سهام و دیگر ابزارهای مالی اظهار داشت: مسائلی چون مالیات بر ارزش افزوده 3درصدی و مالیات ابزارهای جدید مالی در این لایحه مدنظر بوده و منظور شده است.

فرمول آقای رئیس

اما اخبار خوش رئیس سازمان بورس اوراق بهادار به همین‌جا ختم نشد. صالح آبادی از فرمول پیشنهادی خود برای تعیین قیمت سنگ آهن خبر داد هرچند که حاضرنشد به جزئیات آن اشاره کند.

به گفته رئیس سازمان بورس، این فرمول که با استفاده نظرات مشورتی کارشناسان تعریف شده می‌تواند منافع صنعت فولاد و تولیدکنندگان سنگ‌آهن را تامین کند.

صالح آبادی تصریح کرد: این مدل و فرمول قیمتی به وزارت صنایع پیشنهاد شده در حال حاضر هم در انتظار اعلام نظر این وزارتخانه هستیم

کد خبر 64613

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز